Conclusions del fòrum dedicat al design-research

Fins a finals dels ’80 la innovació en la docència universitària es focalitzava en l’anàlisi de les metodologies docents perquè es considerava que la innovació i el canvi es produïen a partir les modificacions metodològiques que realitzaven els professors a títol individual. Posteriorment la innovació s’ha anat institucionalitzant i ha acabat esdevenint un procés plantejat per a introduir un canvi cap a noves millores tant micro (un curs) com macro (en la institució en el seu conjunt).

Aquest procés innovador sempre comporta intenció, planificació i esforç, però tot i així, pot fracassar en els resultat sinó té cap efecte en el que els estudiants aprenen o en com ho aprenen. Per tant, la investigació és especialment rellevant ja que permet dirigir els processos d’innovació a través del coneixement generat per les investigacions.

En aquest sentit, els enfocaments metodològics participatius (centrats en l’anàlisi de les pràctiques) resulten especialment interessants a l’hora de platejar-ne la recerca. Una de les metodologies més conegudes és la recerca-acció. Aquesta permet desenvolupar una anàlisi participativa, on els actors implicats es converteixen en els protagonistes del procés de construcció del coneixement de la realitat sobre l’objecte d’estudi, de la detecció de problemes i necessitats; i, finalment, de l’elaboració de propostes i solucions.

En aquesta línia, el disseny formatiu (design-research) es basa en un procés cíclic en què el disseny és constantment revisat i adaptat a les condicions contextuals del sistema en funció dels objectius d’aprenentatge. Es porta a terme en entorns d’aprenentatge reals i complexos i en presència de diversitat de variables que no sempre poden ser controlades ni determinades a priori; i comporta que la investigació no estigui definida per la metodologia (quantitativa o qualitativa) sinó pel seu objecte que és, fonamentalment: explicar un canvi, una innovació.

A l’hora d’exposar-ne els resultats, la descripció del tipus d’activitats realitzades perd certa importància, ja que la intenció no és replicar l´experimentació, sinó aprendre dels errors per a millorar el propi disseny implementat i per a crear una base de coneixement que contribueixi a l’èxit d’alguna altra implementació en contextos similars.

Usar aquesta metodologia d’investigació comporta que l’investigador estigui disposat a perdre el seu punt de vista privilegiat i a assumir que els participants tenen un rol de “coparticipants”.

Advertisements

One thought on “Conclusions del fòrum dedicat al design-research

  1. Salutacions,

    Como sugerencia para otros temas quisiera hacer una breve reflexión sobre el Design Research en relación a la Calidad. A mi me recuerda al ciclo Deming que se utiliza (o tal vez ya no) en el contexto de Calidad.

    Estimo que el Design Research permite integrar la Innovación y la Investigación dentro de la Cultura de la Calidad. ¿Qué opinais?

    Estoy de acuerdo con Mariâ cuando hablaba en su post del diálogo médico-paciente… me parece una apreciación muy pertinente. Citando a Begoña:

    -Usar aquesta metodologia d’investigació comporta que l’investigador estigui disposat a perdre el seu punt de vista privilegiat i a assumir que els participants tenen un rol de “coparticipants”-

    En realidad estamos investigando y adaptando el diseño formativo al alumno: el usuario. Los usuarios también “coparticipan”

    Como consecuencia y dado que alumnos los hay muy variados estaremos obteniendo una riqueza en la investigación que otros métodos dificilmente pueden proporcionarnos. Riqueza por la variedad de posibilidades. Si algun vez habeis visto House podreis descubrir ciertas pautas del Design Research (salvo los condicionamientos que impone una serie televisiva)

    Y para acabar el factor “emocional” del profesor y alumnos que investigan su propia experiencia docente no es para nada comparable al que no lo hace.

    ¿Qué opinais sobre la parte emocional del Design Research?

    Abraços e Beijinhos!

    José Vicente (Universidade de Vigo)

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s